חקירת מצ"ח סמים: מהן זכויות החייל הנחקר

כאשר ישנו חשש לעבירות המקושרות עם סמים, הגורם האחראי על חקירת הנושא והבאת החייל לדין הינו משטרה צבאית חוקרת (מצ"ח). בעיני הצבא, עבירות סמים הינן עניין חמור אשר אין להקל בו ראש. עם זאת, ישנם נהלים ומצבים אשר בהם יכול החייל ליהנות מהקלות מסוימות, בעיקר כאשר מדובר בעבירה יחסית לא חמורה וראשונה של אותו החייל. אך על מנת לקבל את מלוא זכויותיו בעת חקירת מצ"ח, על החייל לדעת כיצד להתמודד עם הסיטואציה הלא פשוטה בתהליך המשפטי והחקירתי, ולשם כך להיעזר בייעוץ מאת גורם המומחה לעבירות מסוג זה בצבא.

התמודדות עם מצ"ח עוד בטרם שלב העמדה לדין

כאשר מדובר בנושא כגון סמים בצבא, ישנם פרוטוקולים ברורים ומוסדרים באשר לשאלה כיצד ניתן להעמיד חייל לדין. לרוב הדבר מתחיל בבדיקת שתן, בדיקה יחסית סטנדרטית אשר הצבא מפעיל במצבים שונים. אך מעטים יודעים כי זוהי זכותו של החייל לסרב לבדיקת שתן, מבלי שהחלטתו זו תחשב לסירוב פקודה או עבירה על חוקי הצבא. משטרה צבאית רשאית לחייב חייל בבדיקה זו רק במקרים ספציפיים בהם הוצא צו קש"ב, דבר המצריך אישורו של קצין בכיר ומידע מודיעיני קודם/חשד ממשי לכך שהחייל ביצע עבירה הקשורה בסמים.

גם חיפושים ברכושו של החייל או במכשירו הנייד אינם עניין של מה בכך. על מנת לבצע חיפושים אלו, יש להיעזר בצו המאשר זאת. ללא כך, גם אם בוצע חיפוש, ייתכן והחייל יזוכה בגין חיפוש לא חוקי. אם כן, ישנן זכויות רבות הקשורות בחקירה עצמה ובשלבים המוקדמים ביותר שלה, אשר עומדות לטובת החייל אם רק יידע להשתמש בהן נבונה.

ייעוץ משפטי לחיילים בגין עבירות סמים

מאחר ומשפט הקשור בעבירות סמים נחשב למשפט פלילי, הדבר מערב לעיתים בין עורך דין פלילי לעורך דין צבאי. עבירה זו עשויה להוביל עד לכדי מאסר בפועל, ולחייל ישנה הזכות לקבל ייצוג וייעוץ משפטי. כאשר על הפרק עבירות הקשורות בשימוש סמים בצבא, חשוב לבחון כל מקרה לגופו ולזהות את העמדה המורכבת של החייל – האם זו עבירה ראשונה, במה בדיוק הוא מואשם, מהי חומרת העבירה, ומהי מידת מעורבותו בתקרית, ועוד.

מאז ינואר 2017, הצבא נוטה להקל במעט על חיילים אשר זוהי עבירתם הראשונה של שימוש בסמים, ובמקרים אשר באמת מדובר במצב יחסית פשטני ולא מורכב. מקרים כאלו יכולים להסתיים ללא עונש מאסר, ועם ענישה קלה יחסית. כמו כן, גם תהליכי חקירה אשר נעשו באופן לא מוסדר וללא צווים יכולים להקל ואף לפתור חייל מעונש.

כל זאת בתנאי וישנו גורם מקצועי העומד לצדו של החייל בתהליך המשפטי המורכב הזה, ויודע להשתמש בכלים המשפטיים במסגרת הצבאית. לייעוץ בנושא עבירות סמים במהלך שירות צבאי, חשוב להיעזר בבעלי מקצוע מנוסים – צרו עמנו קשר עוד היום.

כלי נגישות