האם עו"ד צבאי יסייע לכם בהתמודדות מול מערכת המשפט הצבאית?

בין אם מדובר בחייל בשירות סדיר, מילואימניק, איש קבע, אזרח עובד צה"ל או חייל משוחרר, ברגע שניצבים מול מערכת המשפט הצבאית או שמזומנים לחקירת מצח אחרי השחרור או לפניו, ההמלצה הגורפת היא לא לעשות זאת לבד. ייצוג מול המערכת הצבאית חייב להיעשות בצורה מקצועית ונכונה, ואין להקל ראש בחשיבות הדבר. לכן בכל עניין משפטי או בהליכים לפני משפט תמיד כדאי לפנות לעו"ד צבאי מומלץ, שבקיא בחוקי המערכת ובדרכים להתמודדות מולה.

תחומי השיפוט הצבאי

את תחומי השיפוט הצבאי ניתן לחלק ל- 2:

  • עבירות משמעת – עבירות יחודיות לצה"ל, וכוללות עבירות שונות כמו התרשלות בעת מילוי התפקיד, עריקות, סירוב פקודה, הפקרת נשק ועוד.
  • עבירות פליליות – עבירות אלו נחשבות לחמורות יותר, ולהן השלכות גם מחוץ למערכת הצבאית, שכן הן מתועדות במאגר הממוחשב של משטרת ישראל, והן כוללות עבירות שונות כגון סחר בסמים, הטרדה מינית, אלימות, איומים, סחיטה, גניבה ועוד.

מהו ההבדל בין הדין המשמעתי והדין הפלילי

הדין המשמעתי משמש ככלי לאכיפה משמעתית במסגרת היחידה, בה הפקוד נשפט על ידי מפקדיו. במקרים אלו נשפט הפקוד על עבירות קלות ובינוניות, שדורשות הגשת תלונה בלבד ללא צורך בחקירה מקדימה. כמו כן, במקרים אלו הנאשם אינו זכאי ליצוג.

להבדיל מהדין המשמעתי, הדין הפלילי עוסק בעבירות חמורות יותר, ולכן גם סמכות הענישה רחבה יותר. ההליך הפלילי זהה להליך המתנהל באזרחות, ובדרך כלל כולל את מעורבותה של המשטרה הצבאית החוקרת, שתפקידה חקירה ואיסוף ראיות. לצורך ניהול הליך פלילי יש להגיש כתב אישום, ולנאשם זכות להיות מיוצג על ידי עורך דין פרטי או עורך דין מטעם הסניגוריה הצבאית.

הסיבות להתייצב מול המערכת הצבאית רק עם עו"ד צבאי מומלץ

  • עו"ד צבאי מתמחה ברזי המשפט הצבאי, ולהבדיל מעו"ד אזרחי, הוא מגיע מתוך המערכת. יש לו ידע רחב ומעמיק יותר, והוא מכיר ומבין כל תקדים או הליך בצורה טובה יותר ממישהו שמגיע מחוץ למערכת. הניסיון גם הוא עושה את ההבדל, ויחד עם הכשרות וידע מקצועי רלוונטי לתחום השיפוט הצבאי, ניתן לקבל ייצוג טוב יותר.
  • העונשים הניתנים במסגרת המשפט הצבאי שונים מאלו שניתנים במסגרת המשפט האזרחי, ומותאמים לדין הצבאי על כל מאפייניו. מסיבה זו כדאי להיות מיוצגים על ידי עו"ד צבאי, שמכיר את ההבדלים והשלכותיהם, שכוללים גם ענישה מחמירה יותר מזו של המערכת האזרחית.
  • חשוב לדעת, שיש הבדל בין עורך דין לחיילים, שנשכר באופן פרטי לסנגור מטעם הסניגוריה הצבאית. מאחר ואין הפרדה מלאה בין התביעה לסניגוריה, סנגור צבאי יכול לייצג היום חייל ומחר להתמנות לתובע הראשי, מה שעלול להוות ניגוד אינטרסים, מכיוון שלא בטוח שהוא ישמח להתנגח במערכת הצבאית.

העונשים הצפויים לנאשם שהורשע

כמו במערכת המשפט האזרחית, גם בזו הצבאית, העונש המוטל על הנאשמים משתנה בהתאם לחומרת העבירה. יחד עם זאת, בעקבות בחינה חודשת של צה"ל הוחלט לצמצם את עונשי המאסר בפועל ולהמירם בעבודות שירות ערכיות במגוון מוסדות כמו בתי חולים ומוסדות חינוך.

המהלך נועד להפחית מגוון השלכות של כלא צבאי על האסירים, על השירות שלהם ועל חייהם האזרחיים, ביניהן נשירת חיילים מהמערכת, אובדן מוטיבציה להמשיך ולסיים את השירות הצבאי, מניעת התקרבות האסירים אל עולם העבריינות והפשע ועוד.

כלי נגישות