הצבא אינו דומה למערכות אחרות באזרחות, לטוב ולרע. כך גם בהקשר למהלכים משפטיים וחקירתיים בצבא: מדובר על מציאות שונה הן מהבחינה המשפטית והן מהבחינה הרגשית והפרקטית עבור החייל ומשפחתו. בהקשר זה, מעצר בצבא הוא ללא ספק אחד המצבים המלחיצים ביותר שחייל יכול להימצא בו במהלך שירותו הצבאי – מצב היוצר לחץ ומורכבות שאמנם לא דומים ללחצי הקרב, אך אין להקל בהם ראש. כמו בכל הקשר של המשפט הצבאי, גם כאשר מדובר על ייצוג בדיוני מעצר מותר וכדאי להיעזר בעו"ד המתמחה במשפט הצבאי.

מציאות שונה מאשר ב"אזרחות"

בניגוד מסוים למערכת המשפטית באזרחות, מדיניות המעצרים צבאיים שונה ובמקרים רבים יש נטייה לאשר ביתר קלות מעצרים והארכתם. זו סיבה נוספת המדגישה עד כמה חשוב להיעזר בשירות משפטי מקצועי שמתמחה בדיוני מעצר בצבא. כך, למשל, משך המעצר הראשוני בצבא הוא 48 שעות ולא 24 כמו במערכת האזרחית וכמו כן מצ"ח רשאים לעצור חייל גם בחשד לעבירות שבמסגרת האזרחית אינן מצדיקות מעצר בצבא.

אי לכך יש חשיבות מכרעת ומהותית להיעזר בשירות משפטי של ייצוג בדיוני מעצר, כך עורך הדין הצבאי יכול ללוות את העצור ומשפחתו ולסייע להם מאוד בהתנהלות נכונה, בעמידה בלחצי החקירה של גורמי הצבא ובקבלת החלטות אופרטיביות אופטימאליות בהקשר למקרה הפרטני.

סוגי מעצרים צבאיים

  • מעצר ימים: מעצר המוגדר לתקופה קצובה של כמה ימים לאחר תקופת המעצר הראשוני. הארכת המעצר היא באישור בית הדין הצבאי ונועדה, ככלל, לאפשר את מיצוי החקירה בלא חשש לשיבושה, לסיכון הציבור או להימלטות מאימת הדין.
  • מעצר עד תום ההליכים: במקרים החמורים יותר, מעצר המבוצע לאחר הגשת כתב האישום. בית הדין הצבאי מאשר כי העצור ישאר במעצר עד לסיום ההליכים המשפטיים בעניינו וזאת – רק לאחר ששוכנע כי קיימות "ראיות לכאורה" לצד עילת מעצר (אזרחית 'רגילה' או צבאית 'מיוחדת').

בשני המקרים חשוב מאוד לוודא שהחייל יהיה מיוצג בדיוני המעצר, בליווי משפטי של מומחה למשפט צבאי. הימצאות במעצר בצבא היא מציאות קשה מאוד בכל מצב, קל וחומר עבור חיילים צעירים וחסרי ניסיון. עורך הדין יכול לסייע מאוד להליכים המשפטיים אך הוא גם אוזן קשבת למשפחה, גורם מסייע לכל התהליך המורכב והוא גורם מקצועי מתמחה הפועל לטובת העצור אותו הוא מייצג. לפרטים נוספים בנושא ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד צבאי רכבי, הראל.

כלי נגישות